Sâmbătă, 30 septembrie 2023, la Galeria de Artă „N. N. Tonitza” Bârlad s-a desfășurat vernisajul expoziției de artă plastică „Memoria Culorilor„ a artistului bârlădean Nelu Grădeanu.

Ziua de 30 septembrie nu a fost aleasă întâmplător pentru acest eveniment, aceasta fiind ziua de naștere a unuia dintre cei mai apreciați animatori culturali ai Bârladului: Constantin Teodorescu.

„Știm cu toții că, mai devreme sau mai târziu, se poate întâmpla ca persoane dragi din viața noastră să ne părăsească, dar oricât ar fi de dureros trebuie să înțelegem că nu îi pierdem niciodată atâta timp cât îi păstrăm în inima noastră” – acesta a fost mesajul pe care a dorit să îl transmită artistul Nelu Grădeanu, dedicând această expoziție memoriei doctorului Constantin Teodorescu.

Ca invitat special, la eveniment a fost prezent doctorul Richard Constantinescu (Universitatea de Medicină și Farmacie Iași) care a evocat personalitatea complexă a celui care i-a fost prieten și mentor, marele filantrop și OM de cultură, doctorul Constantin Teodorescu.

„Mă bucură revenirea artistului Nelu Grădeanu pe simezele Galeriei de artă, cu atât mai mult cu cât a ales ca ziua care să marcheze acest eveniment sa fie cea in care s-a nascut cel care a fost, pentru mulți ani, sufletul acestui loc. Doctorul Teodorescu și-a câștigat un loc binemeritat în lumea filantropică locală, dar si în cea a animatorilor culturali. In egală măsură, putem spune și despre pictorul Nelu Grădeanu că este unul dintre artiștii care și-a pus amprenta definitiv în pictura românească, iar faptul că este bârlădean nu poate decat să ne facă și mai mândri că, iată, spiritul cultural al Bârladului este o realitate care se confirmă și acum, in contemporaneitate”, a declarat primarul Dumitru Boroș, prezent la eveniment.

Despre detaliile tehnice ale operelor de artă expuse și despre personalitatea artistului Nelu Grădeanu a vorbit prof. dr. Laurențiu Chiriac.

”Acum, când Doctorul Constantin Teodorescu păşit de ceva timp în eternitatea fiinţei sale, Nelu Grădeanu a simțit nevoia că trebuie să-i mai arate câte ceva din creația sa picturală, considerând că e necesar ca memoria celui care s-a îngrijit de cultura bârlădeană și a fost un ferment cultural de excepţie să fie pe 30 septembrie (ziua nașterii doctorului) reînviată sub forma unui scurt elogiu al urmașilor săi. Creația picturală a lui NELU GRĂDEANU sugerează, de fiecare dată, o fineţe interioară a artistului, revoltată parcă de starea jalnică a acestei lumi, dar bine disimulată într-o necesară acceptare a unei libertăţi asumate, responsabile. Deşi a trecut de multe ori prin hăţişurile existenţei sau chiar prin râsul zgomotos al celor care-i savurau neîmplinirile, el a avut puterea să se ridice deasupra cohortelor de meşteri şi să devină ceea ce gândea cu adevărat: un maestru al artelor plastice. A învins pentru că are vocaţia fidelităţii faţă de puritatea picturală şi faţă de reprezentarea reperelor ei fundamentale: Natură, Om, Credinţă. Astfel, pictorul bârlădean NELU GRĂDEANU ne arată că este un creator adevărat, care îşi permite libertatea de a plimba arta prin dulcele ţinut al inimii noastre, pentru ca mai apoi să-i găsească rostul cel mai potrivit în eleganţa creaţiei acestor «picturi venite parcă din eternitate». Simţită din prima, creaţia lui are meritul de a da cursivitate revărsării spontane a sentimentelor. În altă ordine de idei, prezenţa florilor, a peisajelor şi a portretelor sale mizează pe discreţia rafinamentului. Artistul ştie să definească cel mai bine armonia şi splendoarea vechilor spaţii picturale. Deseori lasă impresia unui intim univers pictural, având răbdarea de a-i focaliza gingăşia culorii şi suavitatea sentimentelor, necesar pentru a-l putea deschide în sipetul interiorităţii noastre. Aceste picturi candide și diafanice ne sugerează oarecum o sfințenie a Naturalului, ele nu au frivolitate şi evocă o lume pe care am pierdut-o deja. De aici şi o anumită nostalgie şi sensibilitate a pictorului atunci când le-a creat, vizibile – la nivelul imediatului – în desfătări melancolice sau în sugestii ale purităţii. Dar pentru a obține toate acestea, el a apelat la o tehnică inedită – Tehnica Pouring – care este arta turnării vopselei acrilice fluie pe o suprafață. Este cunoscută și sub numele de artă fluidă (fluid art), pictură fluidă (fluid painting) sau artă lichidă (liquid art). Ea presupune amestecul vopselei acrilice cu un mediu potrivit pentru pictură și apoi turnarea amestecului obținut pe o suprafață de lucru. Suprafața este apoi înclinată în fiecare direcție pentru a lăsa vopseaua să curgă, iar culorile interacționează în moduri imprevizibile, dar întotdeauna interesante. Arta fluidă este o tehnică fascinantă, abstractă și atrăgătoare. Tabloul realizat va fi mereu unul unic, chiar dacă se folosesc aceleași culori și aceeași tehnică. Originalitatea rezultatului final este prima calitate pe care o oferă pouringul. În final, are loc fluidizarea culorilor acrilice fără a le modifica intensitatea sau aspectul după uscare. Adăugarea uleiului siliconic se face pentru obținerea efectului de fagure sau țesut celular. Amestecat cu vopsele acrilice, mediul pouring are rol în fluidizarea, suprapunerea și fuzionarea culorilor, tocmai pentru a crea efectul marmorat. Așadar, să amesteci culorile după bunul plac și să creezi o operă de artă fără prea mult efort transformă deja pouring-ul într-o activitate distractivă și plăcută. Cu sufletul atârnat încă de cetatea lui Dumnezeu, NELU GRĂDEANU nu avea cum să nu-şi reverse orizontalic sfiţenia în discreţia unor petale de panseluţe, maci sau trandafiri, demonstrând faptul că inefabilul poate fi descoperit şi în plăcerea pictării florilor. Numai că această desfătare a Naturii, în general, a câmpurilor de flori, a razelor de Floarea Soarelui şi a Macilor (în special) are loc în mod ritualic şi transparent. Însă aici Natura este prezentată în ipostaza sa peisagistică, aşa cum apare ea şi nu ca o raportare la ceva. De aici şi o anumită deschidere a picturii lui NELU GRĂDEANU către vizibil şi către oameni, lucru care nu i-a fost aşa de uşor, căci a însemnat o metamorfozare a sensului creației către un răspuns convingător al purităţii în artă. De aceea, cu o candoare aproape canonică, el şi-a aşezat stările de moment într-o iconografie a stărilor de spirit, răşluind până şi mirificul din flori, pe care a dorit să ni-l redea pictural cu propria-i trăire şi fineţe cromatică.Nu în ultimul rând, o altă ipostază a mariajului său cu arta poate fi sesizată în peisajele şi portretele sale, acolo unde zărim acel fior etern al vieţii şi dialogul intim al pictorului cu miracolul lumii, cu zâmbetul sclipitor al speranţei şi chiar cu copilăria. La acestea se adaugă şi surprinderea discretă a unor distinse personaje feminine, semn al mărturisirii iubirii pentru această lume melancolică a umanităţii. El dezbate, astfel, enigmele din interioritatea lor! În fine, fascinanta pictură a lui NELU GRĂDEANU sugerează bucuria trăirii întru creaţie şi aduce cu fior către noi lumina credinţei ce răscoleşte frumosul de pe drumul plin de flori al sensibilităţii noastre. Acest frumos buchet floral al mântuirii pe care ni-l oferă artistul vine din plasma nuanţelor colorostice ale imploziei şi este înzestrat cu sonetul polenului ce se ascunde în seva percepţiei noastre imediate. Observăm, deci, cum pictura lui constituie un pelerinaj prin suavitatea fiinţei noastre. În orice caz, preţuirea noastră îi va aduce, cu siguranţă, lacrimi de fericire şi asta îl va duce mai departe către o descătuşare firească a sensibilităţii sale artistice”, a subliniat prof. dr. Laurențiu Chiriac.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.